Wednesday, May 27, 2009

rama2 ke kupu2.. apa bezanye?

org tue2 ckp.. kalo ada rama2 ke kupu2 ke masuk umah kite.. maknenye ade org nak datang ataupon ada tetamu nak datang.. tp kebarangkaliannye mmg sukar dijangka.. tp tkde org dtg pon umah aku mlm smlm..

gambar drpd sy..
tarikh : 26 hb 5 09
waktu : malam
lokasi : ruang tamu

RAMA2
Rama-rama, (Bahasa Inggeris: Butterfly) adalah sejenis serangga dari order Lepidoptera, sama seperti rama-rama. Kebanyakan rama-rama mempunyai warna yang terang dan menarik.

KUPU2
Kupu-kupu (bahasa Inggeris: moth) merupakan sejenis serangga dalam pengkelasan dikelompokkan kepada order Lepidoptera, sama seperti kupu-kupu. Pembahagian susunan Lepidoptera kepada rama-rama dan kupu-kupu merupakan pembahagian popular, namun bukan merupakan pembahagian taksonomi saintifik.

PERBEZAAN
Ramai orang keliru antara kupu-kupu dan rama-rama. Perbezaan fizikal utama ialah pada sesungutnya. Kebanyakan rama-rama mempunyai sesungut berfilamen yang langsing dan berbentuk belantan di hujungnya. Sesungut rama-rama pula lebih berbulu.
Perbezaan lain adalah kupu-kupu akan merentangkan
sayapnya apabila berehat, sementara rama-rama sayapnya terlipat tegak di atas tubuh pada waktu berehat.
Kebanyakan rama-rama aktif pada siang hari dan oleh itu berwarna-warni, manakala kupu-kupu aktif pada malam hari dan tertarik kepada cahaya lampu.
petikan diambil dr wikipedia...

setelah kajian yg dibuat, baru aku tau gmba yg aku tangkap 2 sebenanye seekor kupu2...he

2 comments:

  1. cis bende simple pun tak tahu?? :P

    ReplyDelete
  2. aku cr knowledge d masa cuti.. ok r 2.. dr pegi berfoya-foya..hahaha sekurg2nye aku da tau nak beza haha.. da tade keje sbnanye

    ReplyDelete